Hæderspriser: Fritid og idræt

Randers Kommune uddeler hvert år priser til idrætsudøvere, som har opnået særlige præstationer. Der er også priser til ledere fra folkeoplysende foreninger, uanset om det er idræt eller spejderforeninger mm. Der gives også 10.000 kr. i en initiativpris til en forening.

Alle godkendte folkeoplysende foreninger i Randers Kommune kan indstille medlemmer som modtagere af priserne herunder, såfremt de opfylder kriterierne.
Priserne uddeles til Sportsfejring 2016, der afholdes lørdag den 28. januar 2017.

Indstillingerne skal være Kultur og fritidsafdelingen i hænde senest 20. november 2016.
Til idrætspriserne skal anvendes skemaer, som findes herunder, og de mailes til sportsfejring@randers.dk.

Der skal ikke anvendes skemaer til Årets leder og Initiativprisen. Skriv i stedet frit fra hjertet ;)

De forskellige idrætspriser

Enkeltpræstation og holdpræstation

Den indstillede skal være medlem af en idrætsforening, der har hjemsted i Randers og være fyldt 14 år på det tidspunkt, hvor resultatet blev opnået. Desuden skal idrætsudøveren opfylde et af nedenstående punkter:

1. Have vundet et officielt DM eller derover inden for Danmarks Idræts-Forbund eller Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger i gruppen for ungdom og seniorer.
  2. Have sat officiel dansk rekord eller derover.
  3. Have udført en særlig præstation, der ikke falder ind under ovennævnte kriterier for eksempel deltagelse på officielle landshold, vundet medaljer ved officielle nordiske seniormesterskaber, have udført særlige præstationer ved EM, VM, OL eller handicap OL, i gruppen for ungdom og seniorer.
  4. Ovenstående pkt. 1 - 3 gælder for såvel individuelle som holdpræstationer.

Old Boys og veteraner kan således ikke indstilles til idrætspriser.
Udfyld skemaerne herunder:

Skema til enkeltpræstationer

Skema til holdpræstationer

Idrætspris til hold

Gives til

• foreningens førstehold for seniorer, der er rykket op til bedste eller næstbedste niveau indenfor Danmarks Idrætsforbund
  • ungdomshold mindst U15, som bliver danske mestre, indenfor Danmarks Idrætsforbund
  • foreningens førstehold for seniorer, der har vundet en officiel titel som eksempelvis pokalvindere eller minimum DM indenfor Danmarks Idrætsforbund

Udøvere på holdet modtager en personlig præmie i stil med de individuelle idrætspriser. Gruppen afgrænses jf. forbundets kriterium for spillere. Der medregnes en præmie til klubskabet.

Skema til holdoprykning

"Årets leder"

(Prisen Årets ledertalent er udgået)

Prisen til "Årets leder" gives på vegne af Folkeoplysningsudvalget til ledere og trænere over 25 år. Årets leder er en frivillig foreningsleder, der gennem en årrække har ydet en stor indsats til glæde for børn og unge i en godkendt forening i Randers Kommune. Du er således velkommen til at referere til initiativer og bedrifter, der ligger flere år tilbage, idet en god leder skabes over flere år.

Prisen består af en check på 5.000 kr. og blomster.

Det er muligt at indstille eksempelvis et makkerpar, som så deler prisen. Lav eventuelt retningslinjer i jeres egen forening for, hvad der skal til for, at foreningen indstiller en person til en pris.

Indstillinger til årets leder sendes til sportsfejring@randers.dk. Der skal ikke udfyldes skemaer til denne pris - skriv blot frit fra hjertet ;)

"Initiativprisen"

Prisen gives på vegne af Folkeoplysningsudvalget til en forening, der har iværksat et innovativt projekt, styrket rekruttering og uddannelse af unge ledere eller på anden måde har markeret sig, foreningen har opnået en stor medlemsfremgang eller anden positiv udvikling. Initiativet er ikke nødvendigvis knyttet til indeværende år. Det kan knytte sig til indsatser, der har været igangsat inden for de sidste par år, og hvor effekten ses nu.

Foreningen modtager en check på 10.000 kr.

Indstillinger til initiativprisen sendes til sportsfejring@randers.dk. Der skal ikke udfyldes skemaer til denne pris - skriv blot frit fra hjertet ;)

Priser fra S.I.K.R

Samvirkende Idrætsforeninger i Randers uddeler ligeledes priser. Find S.I.K.R's hæderspriser her.

Øvrige priser

Vær også opmærksom på indstilling til disse priser:

• Team Danmarks Talentpris
  • Nordeas Gør-Det-Muligt pris
  • Danskernes idrætspris
  • DIFs pris til Danmarks bedste holdkammerat

Spørgsmål

Eventulle spørgsmål til idrætspriser kontakt Morten Arvidsson på tlf. 89 15 10 93 eller årets lederpris og initiativprisen kontakt Birgitte Strøbeck på tlf. 89 15 10 76.

Tidligere vindere

Tidligere modtager af Initiativprisen

2015: Vorup FB UH-fodbold
2014: MTB Randers.