Evalueringsår 2016

Folkeoplysningsudvalget tildeler midler fra udviklingspuljen til projekter i Randers Kommune. Læs herunder om de gode og mindre gode erfaringer, som foreningerne har fået af deres udviklingsprojekter. Kontakt gerne de respektive foreninger, hvis I vil høre mere om deres projekter.

Randers Bueskyttelaug om 3D bane, 2014

Randers Bueskyttelaug modtog 40.000 kr. til etablering af en 3D bane (bueskydning efter skumdyr opstillet i skov). Banen bliver flittigt brugt af medlemmerne og banen er endvidere besøgt af landsholdet, som udtaler ros til banen. Klubben er flot repræsenteret ved stævner i hele landet og har altid nogen på podiet ved medalje overrækkelserne og der har endvidere været udtagelse til landsholdet. Den nye aktivitet giver en god afveksling til den øvrige træning.

Læs evalueringen fra Randers Bueskyttelaug her

Vorup FB om fodbold for udviklingshæmmede, 2015

Vorup FB modtog 14.282 kr. til etablering af et fodboldhold for udviklingshæmmede. Holdet er blevet en stor succes med pt. 21 spillere, som udtrykker glæde  over at have mulighed for at spille fodbold på lige vilkår med enhver anden i klubben. Det giver dem meget både socialt og fysisk. Vorup FB ser som eneste udfordring, at kommunikation skal have ekstra opmærksomhed end på et sædvanligt hold.

Læs evalueringen fra Vorup FB her

Randers Skytteklub om skydeidræt for børn med opmærksomhedsforstyrrelser, 2012

Randers Skyttekreds modtog 22.672 kr. til etablering af et samarbejde med to skoler om skydeidræt i skoletiden for børn med opmærksomhedsforstyrrelser. Projektet blev ledet af DGI Skydning, der står bag projektet "FOKUS - ro og koncentration gennem skydeidræt". Projektet er nu involveret i over 20 kommuner, hvor det bliver en inklusionsindsats i DGI understøttet frem til 2018, hvorefter det skal forankres i landsdelene.

Formålet var at finde ud af, hvad skydeidrætten kan gøre for børn med særlige behov. Randers Skyttekreds har i foreningen flere børn, som har ADHD og  lignende og noget tyder på, at skydeidrætten har en god indvirkning på børnene i forhold til fokus og indlæring. Skydeidrætten er karakteriseret ved mange enkle repetitioner, tydelighed i instruktionen, klare og stramme rammer, hvilket netop denne gruppe børn har stor glæde af.

Projektet har bidraget positivt til det landsdækkende projekt og instruktørerne i klubben har derudover profiteret af de kurser, som projektet har kastet af sig i forhold til netop denne gruppe børn.

Læs evt. mere om projekt "FOKUS - ro og koncentration gennem skydeidræt" her.