Brug facebook hensigtsmæssigt

Herunder ses overvejelser for brug af Facebook i foreningens markedsføring.

På Facebook er der tre grundlæggende funktioner

1. Profiler

Kun mennesker opretter en profil. En forening må altså ikke oprette en profil. Når du opretter en profil kan du vælge, om indholdet af din profil (eller dele af indholdet) skal være synligt for alle facebookbrugere eller kun for dem, du accepterer som venner. Til gengæld giver du Facebook ret til at bruge dine oplysninger i forbindelse med markedsføring. Det betyder, at du på din profil vil kunne se annoncer, der netop er målrettet mod dig.

2. Grupper

Her kan facebookbrugere samles i et interessefællesskab, hvor oplysninger og meninger kan deles mellem gruppens medlemmer. Når du opretter en gruppe, kan du vælge om gruppen skal være åben, lukket eller hemmelig. Hvis gruppen er åben kan samtlige facebookbrugere i hele verden se gruppen, melde sig ind i gruppen samt læse og bidrage til indholdet. Hvis gruppen er lukket, kan alle se at gruppen findes, men kun dem, som administratoren (stifteren) accepterer som medlemmer, kan se og bidrage til indholdet. Hvis gruppen er hemmelig kan ingen se at gruppen findes, og kun dem, som administratoren inviterer som medlemmer (og som accepterer invitationen), kan se og bidrage til indholdet.

3. Sider

Dette er en meget populær del af Facebook. Sider bruges til formål, hvor man ønsker størst mulig åbenhed og deltagelse fra brugerne på Facebook. I udgangspunktet kan alle, der klikker på ”synes godt om”-knappen, skrive kommentarer på siden. Dog er det muligt at oprette en side, hvor kun administratoren (stifteren) kan lægge indhold på. En side kan indeholde et stort antal undersider med mulighed for at vise f.eks. billeder, videoer, afstemninger, links mv.

Hvornår bør man oprette hhv. grupper og sider?

Hvis du vil oprette et forum for et interessefællesskab – fagligt eller privat – så er en gruppe det rigtige valg. Her vil man kunne diskutere faglige emner, uden at uvedkommende kan se eller deltage i diskussionen. Den, som opretter gruppen, bliver administrator og skal godkende dem, som ansøger om medlemskab i gruppen. På den måde er der styr på, hvem der får adgang til gruppens indhold og diskussioner. Hvis du derimod har brug for at komme i dialog med en nogen om et emne (som du ønsker åbenhed om) og det samtidig skal være let tilgængeligt for dem, du vil i kontakt med, så kan du oprette en åben gruppe eller en side. Det kunne være relevant, hvis en forening f.eks. ønsker brugernes input til, hvordan foreningen kan udvikles. Hvis man har brug for at kunne yde hurtig ”medlemsservice”. Eller hvis man ønsker at profilere sig og samtidig give mulighed for, at medlemmer og andre kan stille spørgsmål til ens forening og aktiviteter.

Strategi

Inden, I opretter en side eller gruppe på Facebook, er det vigtigt, at I aftaler, hvordan I vil bruge Facebook.

• Skal I oprette en side eller en gruppe? (Læs mere på Facebook)
  • Hvem skal vedligeholde det (svare på indlæg, uploade nyheder, konkurrencer etc.)
  • Hvilke rettigheder skal brugerne have på jeres side?
  • Hvem er jeres målgruppe og hvilken stil vil I skabe?
  • Hvad vil I bruge Facebook til? Vil I lade brugerne dele nyheder, billeder, videoer med mere. Vil I informere om aktiviteter? Vil I skabe et socialt mødested? Eller er det kun jer, der kan uploade til siden?
  • Find ud af, hvad I vil bruge Facebook til og hvad I vil bruge jeres egentlige forenings hjemmeside til.

Folk bliver i dag bombet med markedsføringskampagner og nyheder. Overvej derfor omfanget af kommunikation og undgå at spamme folk. Vær opmærksom på, at langt fra alle er med på Facebook og kun nogle af dem vil gå med på jeres side/gruppe. I skal derfor sørge for, at vigtige informationer til medlemmer og frivillige ikke kun kommunikeres på Facebook men også ad anden vej.

Inviter "venner"

Facebook venner må højest inviteres én gang. Har de ikke meldt sig ind på siden, så er der en grund til det. Gentagne invitationer ses som direkte spam.

Kontrol og udvikling

Det er vigtigt med daglig “kontrol”, især hvis I lader andre skrive på jeres væg. Sørg for løbende opdatering og udskiftning af materiale, så folk ikke oplever, at det er en sovende side.

Sørg også for, at adgangskoden til Facebook er skrevet et centralt sted i foreningen, så ikke kun en enkelt person kan komme ind.