Frivilligmodellen

Læs herunder om "Frivilligmodellen", der beskriver, hvordan foreningen kan organisere sine frivillige, så de frivillige tør række en lillefinger og ikke frygter, at I tager hele hånden!

Kort om Frivilligmodellen

Frivilligmodellen består bl.a. af et elektronisk tilmeldingsmodul. Her taster den enkelte frivillige sin hjælperprofil ind og tilkendegiver derved hvor meget eller hvor lidt han/hun vil hjælpe og hvilke opgaver vedkommende vil hjælpe med at udføre.

Tilmeldingsmodulet genererer automatisk en oversigt over alle tilmeldinger. Denne oversigt kaldes en hjælpertavle. På hjælpetavlen kan foreningens planlæggere (trænere, udvalgsansvarlige m.fl.) se, hvilke frivillige der er tilgængelige til en aktuel opgave.

Når den frivillige har udført en opgave sender den frivillige en besked til foreningens frivilligkoordinator f.eks.:"Jeg har denne weekend delt sedler ud i lokalområdet". Koordinatoren skriver dette ind i den fælles hjælpertavle. En gang årligt kontakter frivilligkoordinatoren de frivillige mhp. eventuel justering af deres hjælperprofil.

I beskrivelsen af "Frivilligmodellen" står også, hvordan en forening tiltrækker og fastholder sine frivillige.

Find udvidet beskrivelse af "Frivilligmodellen" her

Se eksempel på et online tilmeldingsmodul herunder. Du er velkommen til at få en gratis kopi, så du selv kan tilrette den, så den passer til din forening.

Find eksempel på online tilmeldingsmodul til frivillige her

Bilag

Bilag 3: Eksempel på en "hjælpertavle"

Bilag 4: Vejledning til oprettelse af Googlekonto og modul til hjælperprofil